DOBRODOŠLI NA BLOG UDRUŽENJA NOVINARA VOJVODINE

четвртак, 8. јул 2010.

PORUKA ZA SVE: PAZI KOME PREBACUJEŠ PARE, PAZI KOME DAJEŠ TAJNE!








08.07.2010, Dnevnik


Novinarka televizije "Ju-eko" umalo žrtva internet prevare


U Velsu sam, bez para, pomagajte!

Hakovan i-mejl nalog i lažni pozivi u “finansijsku pomoć” putem njega zadali su našoj koleginici S. I. iz subotičke “JU-eko” televizije priličan problem.


Kriminalci koji su provalili njenu elektronsku poštu poslali su njenim prijateljima, i svima čije elektronske adrese poseduje, apel za pomoć težak 960 funti, pod izgovorom da je S.I. ostala bez novca u hotelu “Svonsi Meriot”, u velškom gradu Svonsi, Velika Britanija. Kratko pismo koje je stiglo na elektronsku poštu “Dnevnikovih” kolega navodi da joj je novac ukraden u hotelskoj sobi, a pošto nije ponela telefone a telefonske linije hotela ne rade (?!), ima pristup isključivo svom imejlu. Kriminalci su izračunali da je 960 funti dovoljno za novi hotelski smeštaj i avionsku kartu do Srbije. Naravno, pare će vratiti čim doleti u Srbiju.

Nazvali smo S. I, koja nam je potvrdila da su joj hakovali i-mejl i tokom poslednja dva dana primila je brojne pozive zabrinutih prijatelja. Ona više nema pristup svom elektronskom sandučetu i mora da sačeka jedan dan da bi mogla promeniti provaljenu lozinku. Štaviše, nikada nije bila u Velikoj Britaniji i kazala nam je za slučaj kolege M. P. koji je doživeo sličan scenario, ali je on, navodno, bio u Moskvi, s identičnim problemom. Ona je dobila i-mejl upozorenje od kompanije “džahoo” da će joj za mesec dana isteći nalog te da mora ponovo popuniti prijavu s korisnič kim imenom i lozinkom. Pretpostavlja se da su hakeri poslali to pismo, a ne “džahoo”, a nakon odgovora praktično je predala kontrolu svoje elektronske pošte kriminalcima.

“Dnevnik” je odgovorio prevarantima imejlom, napisavši da je spreman da pomogne S. I. u nevolji, zahtevajući od kriminalaca da pošalju referentni broj kojim bismo, putem “Vestern juniona” ili “Manigrema”, poslali novac koleginici. Njihov odgovor, koji do juče popodne ipak nije stigao, prosledili bismo MUP-u da bi istražio slučaj.

Naša redakcija je telefonom pozvala hotel “Svonsi Meriot”, gde nam je ljubazno osoblje objasnilo da je posredi verovatno prevara. Niko pod tim imenom nije prijavljen, telefonske linije su očigledno u redu, a do sada su zabeležili jedan sličan slučaj pokušaja prevare, kada je prijateljima osobe čiji je i-mejl hakovan javljeno da je u tom hotelu izbio požar, usled čega je žrtva ostala bez novca, dokumenata i stvari. Ovakve zahteve osoblje hotela “Svonsi Meriot” po automatizmu odbacuje, a saznali smo da se novac “Vestern junionom” i drugim firmama za transfer novca ne može prebaciti direktno na ovaj hotel, niti bilo koji drugi, budući da oni nemaju mogućnost da podižu takve uplate.

Iskustvo S. I. dobra je opomena za sve lakomislene korisnike interneta, budući da je ona, i pored opreznog korišćenja mreže, umalo postala žrtva. Njena jedina “greška” je odabir lozinke za elektronsku poštu, koju su hakeri „provalili“ i zloupotrebili. Prilikom izbora lozinke poželjno je upotrebiti što više znakova, po moguć nosti i slova i brojeva, jer se takve lozinke teže „provaljuju“. Napredniji veb-sajtovi imaju evaluator lozinke, koji korisniku na licu mesta prikaže koliko mu je password težak, odnosno lak za hakovanje.

Ig. Mihaljević

Нема коментара:

Постави коментар

Govor mržnje i nepristojnost neće biti tolerisani, a svako kritičko mišljenje je dobrodošlo.
Objavljeni komentari sadrže stavove koji nisu stavovi Udruženja novinara Vojvodine (UNV) iz Zrenjanina. Odgovornost za sadržinu poruke i tačnost podataka snose korisnici sajta koji su komentare poslali.
Anonimne napade na pojave i ličnosti unapred kažemo da mozemo ali zadržavamo pravo da ne moramo objavljivati.